tisdag 30 december 2008

Mellandagspyssel


Nu har julen passerat med endast små korta besök i ”varvet”. Glasfiberväven är lagd på insidan och i sittbrunnsdelen ligger ett extra lager epoxi. Det skall bli fler lager så småningom men jag är just nu sugen att få börja med däcket. Vad jag lärt mig är att man nog inte skall lägga väven ända ut i fören respektive aktern. Det trånga utrymmet var nästan omöjligt att komma in i med penseln och väven fick man gång på gång lägga tillbaka eftersom man hela tiden drog ut den med penseln. Det blev inte snyggt och mycket fick skäras bort. Här räcker det med bara epoxi vilket bekräftades när jag läste min julklappsbok Kayak Craft av Ted Moores.
27/12 Däcksspanten är nu på plats .När jag först satte dit dem såg jag att däcket skulle bli för högt, det såg inte harmoniskt ut. Jag fick rita om däckslinjen och samtliga däcksspant reducerades på höjden.De sitter med träpluggar på skrovspanten med en distansribba emellan. Det hela hålls på plats med smältlim. Den här gången tejpar jag endast kanten på spanten utan att låta tejpen gå ner på sidorna. Detta för att jag skall få smältlimmet att fästa bättre till ribborna. Det fanns en tendens vid skrovbygget att limmet alltför lätt släppte från tejpen.
I dag 29/12 har jag efter mycket tankearbete kommit på att jag sannolikt inte kan bygga mitt däck med mindre än att jag får släppa min föresats att inte använda klamrar. Däckets kurvatur går inte att få till med de starka torsionskrafter som blir aktuella enbart genom att använda smältlim. I morgon går jag och handlar mig en häftpistol som tar 14 mm klamrar.
30/12 Klammerpistolen blev till stor hjälp. De nedersta ribborna på däckshalvan är på plats och jag har även limmat de krökta ribborna som skall avgränsa de olika träslagen på däcket (gran, al och asp samt mittfisken av mörk ceder).