söndag 7 februari 2010

DET BÖRJAR LIKNA BÅT, BANNE MEJ!





Nu har det hänt en del sedan sist. Sargen som består av ca 200 stående stavar är på plats. Sargkanten av 5x5 mm ribbor är basade och limmade runt om. De två spanten som skall staga upp däcket och avgränsa de vattentäta skotten är mallade, sågade och inpassade. Dessa är endast c:a 3-4 cm breda, mittpartierna utgörs av luckor med endast 4 mm tjocklek. Dessa styrs på plats av inplastade al-rör som fyllts med epoxi som borrats och gängats för fästskruvarna som skall hålla luckorna på plats. Slangarna till roderlinorna är inplastade i aktern vilket var tvunget att ske innan däcket las på.De trånga utrymmena i för och akter dit det är svårt att få in epoxi men fr a glasfiberväv har sprayats med seg underredsmassa för att blockera att fukt kommer in i trävirket denna väg. De båda halvorna, skrovet och däcket är ihoplimmade med förtjockad epoxi. Eftersom bägge halvorna slagit sig en smula när glasfiberväven och epoxin lagts på, krävdes en del justeringar för att få det att passa perfekt. Skrovet hade dragit ihop sig på bredden så detta fick spännas ut med trästavar som sedan togs bort.
En del småsaker får man göra allteftersom. Jag har börjat med rodret och en del smådetaljer som skall ingå i detta. Man kan undra om det verkligen skall behövas ett roder på en så liten kajak. Svaret är väl, just därför. Det korta skrovet behöver styrning för att inte slingra sig fram vid dubbelpaddlingen. Rodret kommer att sticka förhållandevis djupt men är väldigt smalt för att man skall få ett sidoförhållande som är maximalt effektivt. Det måste därför gå att hissas upp lätt. Systemet för detta har krävt en hel del tankemöda och jag återkommer med hur detta kommer att se ut.