lördag 7 februari 2009

SITTBRUNN




Nu är däcket ”dukat” och tre lager epoxi inkl grundningen är pålagt. Nyansskillnaderna mellan träslagen kom fram tydligt. Tyvärr hade slipningen varit otillräcklig på ett par ställen där jag lagt i plastiskt trä eftersom det där framträdde fläckar. Sannolikt berodde det på att lösningsmedlet sugit in djupare än man kunde se före epoxibehandlingen. Det var bara att skrapa bort epoxin och slipa djupare på dessa ställen. Det blev bättre men syns tyvärr fortfarande litegrann. I efterhand har jag kommit på att jag naturligtvis borde vattenstrukit den slipade ytan så hade jag antagligen sett fläckarna före epoxigrundningen. Något at tänka på till nästa bygge. Ytterligare en komplikation inträffade efter det tredje lagret. Fläckvis kom det fram en klibbig oljig beläggning efter några dagar efter det att det primärt såg ut att ha härdat ut ordentligt. När jag ringde till tillverkaren ”Kompositfabriken” fick jag höra att jag råkat ut för carbonatisering. Det skulle gå att tvätta bort med vatten och citronsyra. Ingenting hände efter denna behandling så jag gick vidare ut på nätet och kunde läsa mig till att T-röd skulle kunna fungera. Inte heller detta hjälpte så jag gick vidare och inhandlade aceton. Detta gjorde susen. Jag tror att det inte enbart var carbonatisering utan även hade att göra med blandningen av komponenterna i epoxin. På nätet kunde man även läsa sig till att man inte fick slarva med blandningen vilket jag kommer att vara mycket noga med i fortsättningen.
Sittbrunnssargen har tillverkats av stående ribb som lagts runt en form av spånplatta. Motsvarande hål sågades bort ur däcket och justerades med mitt senaste favoritverktyg, den elektriska filen som egentligen är en liten bandslip. Jag hade förväntat mig att det skulle bli svårt att limma sargen på plats men genom att låta den sitta kvar på spånplattan blev det hela hanterbart och det sa ”schmack” när jag provade så det var bara att stryka dit limmet. Inga tvingar behövdes. Senare har jag gjort en hålkäl på utsidan med epoxi plus slipspån och ovanpå detta en glasfiberrensa.
Den horisontella delen av sargen har jag lamellimmat av tumma ribbor som först ångbasats. Jag försökte först göra ett basningsrör av en gammal damsugarslang utan större framgång . Jag kom till slut på att det gick lika bra att stå över en kokande vattenkastrull och forma till ribborna som sedan fick svalna/torka i spänn runt sargen före limningen. Nu behövdes alla tvingar som kunde uppbringas för att få det bra.
Nästa moment i arbetet kommer att vara att såga upp en lucka på fördäck, men det är jag nog tvungen att sova på för att repa mod.