lördag 10 april 2010

FLYTPROV

Det har nu gått ett tag sedan jag skrev om mitt bygge. Våren har äntligen kommit och detta medför en del tillkommande sysslor vilket gör att bygget inte längre får den tid som det tidigare haft. Det innebär ingalunda att jag gett upp. Skrovet är i det närmaste färdigt och det återstår endast att fullborda ytbehandlingen. Sittbrunnen har försetts med styrlister för sätet och en hållare för roderpedalen. Tanken är att kajaken inuti skall målas röd for att det skall bli en skarp kontrast mot det högblanka mönstrade däcket och skrovsidorna.
Paddeln är nästan klar men skall även den få sin slutliga finish. Paddelbladen är av plexiglas.
Sätet är under uppbyggnad och formas så gott det går efter ändan på undertecknad.
Jag har utfört ett flytprov i en stor smältvattenpöl tvärs över vägen eftersom vid detta tillfälle isen fortfarande låg i min sjösättningsvik. Den flöt, men för att få rätt trim på det hela får jag placera sätet en bit föröver i förhållande till vad jag från början tänkt mig. Eftersom deplacementet är så litet är tyngdpunktens placering mycket kritisk.
Eftersom denna kajak skall transporteras genom världen på ett husbilstak så skall den få ett skräddarsytt transportfodral som jag beställt från www.kapellosyservice.se .

Inga kommentarer: