torsdag 24 juni 2010





Det finns nu en möjlighet att summera Frisco-mini:s funktioner och sjöegenskaper. Den första turen filmades med en videokamera uppställd på stranden. Anledningen var att man skulle kunna bedöma flytläget och kursstabiliteten. Tyvärr blev inte filmen särskilt användbar eftersom kameran flyttat sig på grund av ett ostadigt stativ. Man kunde dock se att flytläget var helt ok efter att jag ändrat sätets placering i längsled. När jag satte kurs mot kameran för att se om skrovet slingrade sig vid paddlingen gick jag på grund och knäckte roderupphängningen. Jag lärde mig således följande: hissa upp rodret i tid då det grundar upp. Den nya placeringen av sätet innebar att vinkeln på ryggstödet var alldeles för upprätt för att vara bekvämt.
Roderupphängningen reparerades med extra förstärkning och hela sätet byggdes om med en större lutning bakåt.
Nästa provtur var mycket lyckad. Sittställningen var bekvämare vilket innebar att allt kändes stabilare. Den ringa längden och bottenformen gör dock att begynnelsestyvheten är mindre än jag är van vid från mitt tidigare bygge. Slutstyvheten förefaller dock helt ok efter vad jag har kunnat prova.
Ny filmning visade att flytläget var riktigt och att sätet kunde skjutas ca fem cm bakåt utan att det gjorde någon större skillnad. Det gjorde att jag kunde sträcka ut benen mera framåt så tyngdpunkten föflyttades endast obetydligt. Arrangemanget med rodret som hissas rakt upp eller ner har den fördelen att det finns kvar en viss roderfunktion även när det är i sitt översta läge. Ett fällbart roder ger ju ingen effekt när det fälls upp ur vattnet men har ju den fördelen att det slås upp vid en ev grundkänning.
Det bakre hornet på roderoket har jag sågat bort eftersom trögheten i rodersystemet gör att rodret blir kvar i det läge som man ställer in, således behövs ingen återställande funktion. Det avsågade hornet var bara i vägen och inskränkte utrymmet i brunnen.
Ytterligare provturer har visat på behovet av ett droppskydd över främre delen av sittbrunnsöppningen för att förhindra att droppet från paddeln blöter ner benen. En liten ”hardtop” har gjorts av styrenplast på en träram. På denna finns även ett kamerafäste.
Ett par VKV-flottörer som jag haft till min första (plast)kajak visar sig passa perfekt till Frisco-mini. Att tippa omkull blir då mer eller mindre omöjligt. Dessa kommer att användas vid behov.
Det som gjorde att denna kajak blev till, nämligen att den skulle vara möjlig att lyfta upp på husbilstaket visar sig fungera alldeles utmärkt. I det sydda fodralet finn ett par stroppar i vilka man kan fästa ett rep för att sedan hissa upp hela kalaset.
Jag ser fram emot många fina turer på lugna vatten som passeras under sommaren som kommer.
Bilderna är från en tur i vattnen omkring Askersund (Vättern).

Inga kommentarer: