tisdag 16 november 2010

EPILOG 2010

Paddelsäsongen är förbi för den här gången. Både Frisco 3 och Frisco-mini har varit flitigt i farten. Båda kajakerna har brukats i hemmavattnen på Gotlands östkust och Frisco-mini dessutom på vitt skilda vatten i Sverige (och även i åländska vatten) eftersom den varit en del av vårt husbilsekipage. Vädret har varit gynnsamt med bl a mycket västlig vind vilket betyder frånlandsvind där jag paddlar mest. Detta betyder att vågorna blir mycket snälla även om det blåser måttligt till friskt. Detta förhållande har väckt seglaren i mig (seglade bl a kanot i min ungdom). Under paddelturerna har tankarna på ett nytt bygge tagit form: det måste bli något som man kan segla med.
Bygglokalen (köket i vår flygel) begränsar storleken på farkosten så grundkonceptet blir även denna gång ett kajakskrov. Jag är dock för gammal för att segla kanot på vanligt sätt med hängbrädor eller slajd så krängningen får regleras på annat sätt. Lösningen heter trimaran men för att det hela inte skall bli för brett hanterings-och transportmässigt tänker jag mig att hela utriggarstället blir förskjutbart i sidled. I praktiken innebär detta att principen blir en proa dvs ett huvudskrov och en utriggare. För att få detta att fungera har krävts mycket tänkande och ritande. Ett led i detta har varit att bygga en modell som gör det lättare att se lösningar, då man kan vrida och vända på objektet och se på det hela i tre dimensioner. Jag har lagt upp en ny blogg där tillblivelsen och förhoppningsvis seglingserfarenheterna kan följas. http://bjmag2.blogspot.com

1 kommentar:

FFF on vacation sa...

Hej Björn! Är Frisco din egen konstruktion? Jag tyckte att Frisco-mini såg trevlig ut. Jag har paddlat en del men har nu fått problem med ryggen. Men när jag såg hur öppen Frisco-minin var så tänkte jag att det kunde kanske vara en modell för mig. Har du ritningar till Friscon?
Mvh Anders